Pobierz Atlas dla kultury
Pobierz Atlas dla kultury

Narzędzia

Przenosząc wydarzenia kulturalne do sieci, warto zainteresować się dostępnymi rozwiązaniami, które pozwalają to robić w sposób profesjonalny lub półprofesjonalny. Koniecznie zapoznaj się także z kluczowymi zasadami (netykieta, optymalny czas trwania wydarzenia itp.) oraz narzędziami: oprogramowaniami (platformy do streamingu, aplikacje do grafiki) i sprzętami (kamera, laptop, stabilne połączenia itp.), które będą potrzebne do prowadzenia działalności kulturalnej online. Owe narzędzia będą tak zróżnicowane jak opisywane formaty. Część z nich jest całkowicie darmowa i wymaga jedynie przyspieszonego kursu obsługi, inne to kosztowne rozwiązania, z którymi nie poradzisz sobie bez pomocy profesjonalistów. Niezależnie jednak od skali i rozmachu, warto wiedzieć z czym wiąże się próba zrealizowania danego wydarzenia (koncertu, warsztatu, pokazu filmowego) w rzeczywistości cyfrowej.

Najważniejsze zasady działalności w sieci

Przenosząc lub przygotowując wydarzenie kulturalne w sieci, pamiętaj o kilku prostych zasadach:

  • Stabilne połączenie z internetem. Jeśli transmitujesz live lub łączysz się z dużą grupą uczestników, wcześniej sprawdź jakość połączenia internetowego. Oczywiście technologia rządzi się swoimi prawami i nie jesteśmy w stanie zapanować nad wszystkim, warto jednak sprawdzić przepustowość łącza i jego stabilność przed spotkaniem. Można to zrobić wpisując w wyszukiwarkę hasło „speed test” i następnie skorzystać z dowolnej witryny oferującej taką usługę, np. tutaj.
  • Niezbędne oprogramowanie i sprzęt – każdy format wymaga konkretnych rozwiązań technologicznych. W niektórych przypadkach będzie to komunikator z opcją transmisji spotkania do mediów społecznościowych, w innych kamera i mikrofon. Niezależnie od formy, podstawowym narzędziem będzie: sprawny laptop/komputer stacjonarny/smartfon/tablet.
  • Zadbaj o dostępność cyfrową – pamiętaj, że kultura online wcale nie jest aż tak dostępna jak się powszechnie uznaje. Przygotowując wydarzenie uruchom wrażliwość i zadaj sobie pytanie: jakie grupy mogą być wykluczone z uczestnictwa w nim? Zgodnie z ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych (Dz.U. 2019 poz. 848), od 23 września 2020 jednostki sektora publicznego są zobowiązane do opracowywania napisów i audiodeskrypcji dla publikowanych w internecie materiałów (m.in. filmów i różnych nagrań). Warto zadbać także o tłumaczenie debaty na Polski Język Migowy (PJM), ponieważ same napisy nie są rozwiązaniem doskonałym. Są to dobre praktyki, które należy upowszechniać także w sektorze prywatnym oraz w ramach działalności organizacji pozarządowych. Więcej informacji na temat udostępniania wydarzeń dla osób z niepełnosprawnościami znajdziesz w pierwszym Atlasie dla kultury oraz na stronie Serwisu Rzeczypospolitej Polskiej w zakładce dostępność cyfrowa.
  • Zadbaj o dostępność analogową – pamiętaj również, że nie każde grupy czują się swobodnie w posługiwaniu się internetem. Jeśli pracujemy na przykład z seniorkami i seniorami, to warto sięgnąć po bardziej analogowe metody. W końcu napisanie listu, wykonanie telefonu czy przygotowanie audycji radiowej może stanowić antidotum na cyfrowe wykluczenie.
  • Przygotuj identyfikację wizualną – ciekawa oprawa graficzna zdecydowanie ułatwi identyfikację oferty kulturalnej wśród potencjalnych odbiorców. Obecnie w internecie znajdziesz wiele darmowych programów, które pomogą nam przygotować ciekawy motyw graficzny/identyfikacyjny na stronę www, media społecznościowe czy stronę tytułową realizowanego przez nas streamingu. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w rozdziale Baza linków.
  • Zrozum specyfikę okoliczności wydarzenia – narzędzia służące do transmisji online są determinowane przez okoliczności wydarzenia. Inaczej musimy zaplanować wydarzenie transmitowane z instytucji (odbywające się np. hybrydowo, czyli w sytuacji, gdzie wydarzenie jest przeznaczone zarówno dla publiczności w sali, jak i w sieci), a inaczej wydarzenie, w którym goście łączą się ze swoich domów przy użyciu komunikatora. Szczegółowe informacje o narzędziach i okolicznościach znajdziesz w rozdziale Realizacja wydarzeń w sieci.

Narzędzia pracy zdalnej w organizacji

Pamiętaj, że skuteczne narzędzia komunikacyjne to takie, na jakie wspólnie zgodzą się wszyscy uczestnicy projektu. Zastosowanie każdego nowego narzędzia powinno być poprzedzone szkoleniem. Większość programów posiada także gotowe tutoriale dla użytkowników dostępne na platformie YouTube lub na stronie www danego programu. Większość oprogramowania występuje w wersji darmowej do określonej liczby użytkowników lub określonego limitu danych w chmurze. Zanim zdecydujesz się na wersję płatną, przetestuj wersję darmową, lub darmowy okres wersji premium.

  • Praca zdalna wymaga sprawnego i bezpiecznego systemu przechowywania danych na zewnętrznym serwerze, czyli w tzw. chmurze. Dzięki temu każda osoba równolegle może mieć dostęp do wspólnych plików lub dokumentów, a także przeglądać je i edytować w czasie rzeczywistym. Sprawdzone systemy przechowywania danych to np. Dysk Google, Microsoft OneDrive, a także Dropbox oraz iCloud.
  • Przeanalizuj swoje potrzeby komunikacyjne i dobierz do nich odpowiednie rozwiązania. Rozróżnij komunikację zewnętrzną oraz wewnętrzną organizacji. Do komunikacji zewnętrznej zazwyczaj wykorzystujemy e-mail oraz telefon. Warto zauważyć, iż poza zdalnymi systemami do obsługi poczty takimi jak Gmail lub Wirtualna Polska, istnieją także aplikacje umożliwiające przeglądanie poczty w trybie offline: Microsoft Outlook, Thunderbird, czy DreamMail. Do bieżącej komunikacji wewnętrznej znakomicie sprawdzają się komunikatory w formie grupowych czatów takie jak Discord, Slack, Twist lub np. Microsoft Teams. Pozwalają one na szybką wymianę wiadomości, tworzenie kanałów tematycznych oraz przesyłanie plików między użytkownikami. Pamiętaj, iż decydując się na używanie komunikatorów społecznościowych (najpopularniejsze: Messenger, WhatsApp) możemy zaburzyć poczucie rozdziału strefy prywatnej i zawodowej w zespole. Mając na uwadze szyfrowanie treści oraz bezpieczeństwo przechowywania danych, warto sprawdzić także aplikację Signal.
  • Niemożliwość spotkań twarzą w twarz upowszechniła stosowanie narzędzi do wideokonferencji. W tym zakresie sprawdzi się Skype, Zoom, Clickmeeting lub Jitsi. Popularny Zoom pozwala na darmowe rozmowy do 40 minut, z kolei Jitsi umożliwia spotkania bez limitów grupom do 75 osób. Clickmeeting doskonale sprawdzi się do szkoleń i realizacji webinarium. Pamiętajmy o możliwości nagrywania video-spotkań, przydatnej w przypadku nieobecności części zespołu.
  • Komunikacja zespołu może być zogniskowana wokół projektów. Istnieje szereg narzędzi ułatwiających zarządzanie projektami, czy też usprawniających delegowanie i raportowanie zadań. Popularne listy zadań to Todoist lub Trello. Bardziej rozbudowaną strukturę zarządzania projektem posiada Asana, Basecamp lub Jira.
  • Praca zdalna generuje także nowe trudności, takie jak np. kwestia podpisywania dokumentów. Istnieją rozwiązania takie jak kwalifikowany podpis elektroniczny, a także odpowiednie narzędzia do ich stosowania - np. platforma Autenti, lub Adobe Sign.
  • Sprawdź także poradniki 33 narzędzia do pracy zdalnej i ABC pracy zdalnej, a także bloga Leżę i pracuję.

Narzędzia komunikacyjne: PR i marketing

Lista narzędzi, których warto użyć do skutecznej komunikacji swoich działaniach w Internecie:

  • Facebook Audience Insight – baza wiedzy o użytkownikach Facebooka. Jeśli twój fanpage ma ponad 5000 fanów, to łatwo sprawdzisz jakie inne strony lajkują twoi fani i czym się interesują. Jeśli nie masz takiej liczby obserwujących przy korzystaniu z tego narzędzia, możesz sprawdzić czym interesuje się twoja grupa docelowa.
  • Sotrender – narzędzie umożliwiające analizę działań na Facebooku, Twitterze, Instagramie, Youtubie. Możliwa jest również analiza konkurencji.
  • Tweetdeck – ta aplikacja porządkuje twitterowy stream. Dzięki niej treści są łatwiej przyswajalne, bo lepiej widoczne. Można zarządzać kilkoma kontami jednocześnie.
  • Brand24 lub Sentione – narzędzia do monitoringu social media. Dzięki śledzeniu odpowiednich fraz i słów kluczowych możesz być na bieżąco z tym, gdzie o tobie piszą i w jakim kontekście. Pozwala to wchodzić w dyskusje i być mocno zaangażowanym/-ną.
  • Canva – narzędzie do tworzenia postów, infografik. Jeśli nie masz działu graficznego, będzie to dla ciebie dobre rozwiązanie, ponieważ wybierasz tylko format publikacji, a on zostanie przygotowany w odpowiednim rozmiarze.

Realizacja wydarzeń w sieci

Gdy zapoznasz się z poniżej opisanymi narzędziami i poznasz ich funkcje i strukturę, to przekonasz się, że niektóre z formatów można stosunkowo łatwo i niedrogo przenieść do sieci przy zachowaniu ważnego aspektu jakościowego.

Spektakle i koncerty

Profesjonalne widowiska o charakterze artystycznym (spektakle teatralne oraz koncerty) charakteryzują się wielkim rozmachem produkcyjnym. Angażują bardzo wielu ludzi o różnych kompetencjach i zazwyczaj wymagają skomplikowanej technologii. Przenoszenie tych formatów do sieci zawsze wiąże się z kosztami – trudne będzie obsłużenie takiego wydarzenia za pomocą zwykłego smartfona. Do rejestracji filmowej potrzebujemy co najmniej kilku kamer, (które obsłużą operatorzy), wydajnego laptopa, miksera i wielu innych urządzeń. Oczywiście koniecznie będzie również stworzenie identyfiakcji wizualnej wydarzenia, a jeśli ma ono charakter multimedialny niezbędne będą projektory do mappingów itp. Ostatecznie cały proces jest bardzo skomplikowany i wymaga uruchomienia wielu zasobów.

Lista podstawowych narzędzi:

  • oprogramowanie do nagrywania wideo i transmisji strumieniowej na żywo przesyłające sygnał do mediów społecznościowych typu Facebook oraz YouTube – dostępne są darmowe wersje jak OBS oraz bardziej profesjonalne typu vMix,
  • oprogramowanie do identyfikacji wizualnej,
  • wielokanałowy mikser,
  • kamery,
  • karta przechwytująca obraz,
  • kable (standard HDMI/SDI),
  • komputer do transmisji,
  • monitory podglądowe,
  • rejestratory dźwięku,
  • mikser audio,
  • mikrofony dodatkowe (ambientowe),
  • router + wykupiony internet,
  • karta dźwiękowa.

Warsztaty i szkolenia

Polegają na zaangażowaniu odbiorców, którzy aktywnie uczestniczą w ćwiczeniach i dyskusjach w ramach burz mózgów oraz prac w podgrupach. Taka dynamika wymaga narzędzi, które pozwalają w wizualny sposób prezentować treści, porządkować je oraz negocjować ich znaczenie. W ramach spotkań "twarzą w twarz" to np. tablica, pisaki czy kartki samoprzylepne. Dlatego realizując spotkanie online, warto sięgnąć po narzędzia, które w jakimś stopniu spełnią te potrzeby i umożliwią, z jednej strony pracę na forum, a z drugiej w podgrupach (w osobnych pokojach). Oczywiście trudno jest utrzymać jakość interakcyjności porównywalną do tradycyjnych spotkań, niemniej wiele narzędzi stanowi dobry ich odpowiednik. W sieci znajdziesz ich wiele, niektóre całkowicie darmowe, a inne stosunkowo niedrogie. Do najważniejszych zaliczamy:

Komunikatory – np. Skype, Zoom, lub Google meets

Warto sprawdzić kilka z nich – tylko wtedy będziemy w stanie określić, które są dla nas najbardziej intuicyjne, praktyczne i spełniają nasze wymagania. To ważne, by czuć się z nimi pewnie i swobodnie. Należy, zatem je przetestować, dać sobie czas na poznanie. Można też sięgnąć po darmowe filmy instruktażowe/tutoriale pokazujące krok po kroku instrukcje obsługi (wiele z nich znajdziesz np. w serwisie YouTube).

W doborze najlepszego komunikatora, należy zwrócić uwagę na dostępne funkcje. Oto kilka najważniejszych:

  • brak limitu czasowego przy długich spotkaniach (często darmowe wersje mają taki limit),
  • limit uczestników (niektóre komunikatory mają limity np. do 100 uczestników oraz opcje ich powiększenia za dodatkową opłatą),
  • możliwość pokazywania prezentacji (tzw. dzielenie ekranu, dzięki któremu osoby uczestniczące mogą zobaczyć prezentacje osoby prowadzącej),
  • tworzenie pokoi pozwalające na pracę w podgrupach (np. funkcja „breakout rooms” w komunikatorze Zoom).
  • objętość chmury, na której możemy przechowywać pliki.

Narzędzia do pracy w grupach – np. Mural, Miro lub Google Drive

W procesach projektowych fizyczną tablicę mogą nam zastąpić platformy pozwalające na przeprowadzenie burzy mózgów, mapowania zasobów i porządkowania treści. Dzięki nim, niezależnie od miejsca i czasu, możemy zespołowo tworzyć nowe rozwiązania, generować pomysły i inspirować siebie nawzajem. Możemy skorzystać z dedykowanych narzędzi jak Mural czy Miro, opartych o nowoczesne interfejsy, szczególnie popularne wśród UX designerów oraz osób wykorzystujących w swojej pracy metodę design thinking. Jeśli jednak wolimy bardziej tradycyjne narzędzia możemy sięgnąć np. do Google Drive, które umożliwia zespołową pracę na klasycznych dokumentach (odpowiednie ustawienie dostępności konkretnego dokumentu da możliwości jego edycji online przez wszystkie osoby, którym udostępnimy link). Inne popularne narzędzia wykorzystywane w edukacji znajdziesz na końcu rozdziału w Bazie linków.

Otwarte wykłady, spotkania autorskie oraz panele dyskusyjne

Formaty przeznaczone w pierwszej kolejności do słuchania (czyli bardziej pasywnego odbioru), jeśli dobrze zaprojektowane, także powinny w którymś momencie umożliwiać również tzw. sesje Q&A, w których publiczność ma możliwość zadawania gościom pytań. Planując takie wydarzenie, musisz zwrócić uwagę na pewne okoliczności, które determinują dobór narzędzi. Jeżeli planujesz zrealizować spotkanie w swojej instytucji i następnie transmitować je w sieci, wówczas zasady będą bardzo podobne do tych opisywanych powyżej w części Koncerty i spektakle, choć ich produkcja będzie zdecydowanie mniej skomplikowana. W przypadku gdy nasi goście łączą się ze swoich domów (co jest zdecydowanie tańszą wersją), to potrzebujesz odpowiedniego komunikatora, który ma opcje retransmisji spotkania do mediów społecznościowych, takich jak Facebook czy YouTube (przy założeniu, że twoja inicjatywa posiada odpowiednią witrynę jak fanpage na Facebooku lub kanał na YouTubie). Taką opcję ma na przykład płatna wersja komunikatora Zoom. Wówczas musisz pamiętać tylko o kilku sprawach specyficznych dla wydarzeń online:

  • przetestuj komunikator – połącz się ze swoimi gośćmi na próbę, minimum godzinę przed spotkaniem. To moment, w którym możesz sprawdzić czy każdego dobrze słychać i widać.
  • oprócz gości, ekspertek, panelistów, wykładowczyń zadbaj o obecność osoby, która zajmie się tzw. Q&A, czyli będzie rzecznikiem publiczności – podczas trwającej rozmowy będzie mogła śledzić komentarze, by następnie zadawać pytania, które się w nich pojawiły;
  • przedstaw gościom podstawowe zasady spotkania (netykieta):
    • mikrofon włączaj tylko, gdy zabierasz głos,
    • staraj się uporządkować przestrzeń wokół siebie,
    • podczas spotkania zachowuję się tak samo jak podczas sytuacji w rzeczywistości,
    • nie konsumuję obiadu, nie bawię się z kotem itp.

Spacery i wystawy

Formaty, które mogą być przygotowywane zarówno w wersji „na żywo”, jak i nagrane wcześniej i odpowiednio zmontowane. Ze względu na najczęściej wybieraną formę prowadzenia przez jedną osobę, spacery i oprowadzania wymagają przemyślanego i zróżnicowanego scenariusza, a także zespołu osób, które nie tylko dobrze go znają, ale także będą potrafiły na bieżąco wprowadzać ewentualne modyfikacje (wynikające np. z trudności technicznych czy niespodziewanych zdarzeń typu zmiana pogody). W przypadku prezentowania wystawy kluczowa będzie jakość obrazu, dlatego należy zadbać o dobrą kamerę, a najlepiej kilka kamer, które pozwolą na odtworzenie wielu perspektyw patrzenia. Przenoszenie spacerów i wystaw do sieci będzie wymagało od ciebie dobrej organizacji i przemyślenia ewentualnych trudności technicznych podczas nagrywania materiału, dlatego warto realizować je w grupie kilku osób o jasno przydzielonych rolach.

Lista podstawowych narzędzi:

  • oprogramowanie do montażu audio-video z możliwością dodawania materiałów wizualnych; Materiały wizualne stworzysz za pomocą darmowych programów takich jak Canva czy Gimp, z płatnych warto skorzystać z pakietu Adobe CC.
  • do produkcji spacerów: Google Street View czy Google Maps jako dodatkowe elementy urozmaicające widok i ułatwiające przygotowanie do spaceru;
  • kamery/aparaty/telefony z dobrą jakością nagrywania obrazu i stabilizacją obrazu (dobrze widziany statyw),
  • rejestratory dźwięku dostosowane do różnych warunków pogodowych, bezprzewodowe (wymienialne baterie),
  • mikrofon,
  • oprogramowanie i sprzęt umożliwiający korzystanie z internetu: zestaw do transmisji online w sposób niestacjonarny (ponieważ jesteśmy w ruchu), np. bonding LTE jak LiveU Solo, telefony z mocnym sygnałem LTE do udostępniania internetu oraz aplikacja RTMP wraz z komputerem dostosowanym jako serwer RTMP,
  • powerbanki.

Zasady:

  • Po przygotowaniu trasy spaceru lub oprowadzania należy nią przejść zwracając uwagę na wszelkie ewentualne zakłócenia, które mogą wpłynąć na późniejsze nagranie – dźwięki ulicy czy wyjeżdżających karetek, tłum na skrzyżowaniu, wąskie i ciemne korytarze budynków, zaniki dostępu do internetu.
  • Szczególnie w przypadku nagrywania „na żywo” warto przygotować się na ewentualne problemy techniczne lub momenty, w których niekorzystne lub niemożliwe będzie pokazywanie obrazu z kamery (np. kiedy podczas spaceru wchodzimy w przejście podziemne lub musimy zmienić baterię w kamerze). Pomoże ci wtedy dobrze napisany scenariusz i przygotowanie dodatkowych historii, które może opowiadać osoba prowadząca spacer lub kurator/ka. Przydatne będzie także wykorzystanie wykonanych wcześniej materiałów wizualnych takich jak nagrania, (info)grafiki, mapy czy trasy na GoogleMaps, zdjęcia, materiały źródłowe, które wzbogacą opowieść narratora czy narratorki i jednocześnie pozwolą na „przykrycie” niechcianych momentów nagrania.
  • Staraj się narzucić sobie dyscyplinę czasową i nie przekraczać godzinnego limitu. Dobrym rozwiązaniem będzie także podzielenie przygotowanego przez ciebie materiału na 20-minutowe odcinki, które pozwolą zatrzymać uwagę osób oglądających.
  • W produkcji wydarzenia warto wykorzystać kilka kamer tak, aby w nagraniu pojawiało się więcej niż tylko jedna perspektywa – osoby prowadzącej spacer czy oprowadzającej po wystawie. Zaangażuje to oglądających, materiał będzie dla nich po prostu ciekawszy.

Tutoriale i recenzje

Format, który ze względu na istotność pokazywanych w trakcie dodatkowych materiałów źródłowych, a także ryzyko pomyłki, warto produkować jako nagranie, które później udostępnisz. Najczęściej realizowany w pojedynkę, bazujący na umiejętnościach i możliwościach organizacyjnych i technicznych autora/-rki nagrania. Ułatwisz sobie jednak pracę, kiedy tutoriale i recenzje produkować będziesz w zespole, w którym ktoś sprawdzi twoje nagranie pod kątem merytorycznym, a także przeprowadzi techniczną korektę nagrań (w ramach usunięcia szumów i zakłóceń, odpowiedni montaż: np. usuwając zacięcia czy niepotrzebnie wydłużające nagranie momenty). Opisywany format jest wyzwaniem w kontekście zaangażowania i zainteresowania publiczności – ze względu na dużą statyczność konieczne jest dobre przemyślenie scenariusza i kierowanie się zasadą „mniej znaczy więcej”. Z racji na informacyjny charakter, w przypadku tego formatu nie sprawdzą się długie wstępy.

Lista podstawowych narzędzi:

  • komputer z dobrą kartą dźwiękową,
  • oprogramowanie do montażu audio-video z możliwością dodawania materiałów wizualnych: przykładowo darmowy Windows Movie Maker lub płatne Adobe Premiere/Sony Vegas,
  • oprogramowanie do tworzenia identyfikacji wizualnej i grafik,
  • program do nagrywania audio-video, np. Zoom, Google Meets, Microsoft Teams,
  • opcjonalnie: kamera/aparat ze statywem, mikrofon ze statywem, pop-filtr, oświetlenie,
  • opcjonalnie, gdy mamy kilka mikrofonów: mikser pozwalający na nagranie kilku ścieżek dźwiękowych,
  • opcjonalnie, kiedy w tutorialu chcemy śledzić ekran komputera: program do przechwytywania ekranu.

Zasady:

  • Przygotuj materiały źródłowe, które chcesz pokazywać podczas wideorecenzji czy tutorialu – mogą to być różnego rodzaju grafiki (np. plakaty, schematy) czy filmy, które powinny być wyświetlane w bardzo dobrej jakości. Dzięki materiałom bardziej zaangażujesz publiczność i ułatwisz jej śledzenie wypowiadanych treści.
  • Chcąc uniknąć pogłosu czy zbędnych dźwięków podczas nagrania zadbaj, aby przestrzeń, w której nagrywasz recenzję lub tutorial była odpowiednio wygłuszona. Unikaj dużej przestrzeni i postaraj się, żeby zespół współpracujący podczas produkcji był możliwie mały – nie większy niż 3 osoby.
  • Jeżeli zaplanowana przez ciebie treść recenzji lub tutoriali odnosi się do kilku łatwych do wyróżnienia części (np. kilka filmów tego samego reżysera czy etapów przygotowania płótna pod malowanie obrazu), warto podzielić ją na odcinki, których długość nie przekracza 20 minut.
  • W przypadku gdy nagrywamy film z osobami mającymi maseczki, należy przetestować możliwości mikrofonów oraz jakość dźwięku. Najbezpieczniejszym rozwiązaniem będzie przygotowanie kilku mikrofonów dla wszystkich uczestników zabierających głos.
  • Jeśli tworzysz videorecenzję, pamiętaj, żeby otagować zamieszczane filmy tak, aby odnosiły się bezpośrednio do przedmiotu recenzji – np. poprzez dodanie tytułu filmów czy wydawnictwa literackiego, co usprawni promocję.

Pokazy filmowe

Wydarzenia dla dużej liczby osób, które mogą przybrać formę angażującą publiczność (z dyskusją) lub opierające się jedynie na pasywnej formie odbioru nagrania. Zwykle dopuszczają możliwość poboru opłat przez odbiorców, co potencjalnie pozwala na pokrycie m.in. kosztów zakupu licencji i innych koniecznych opłat. Format realizowany w ścisłej współpracy i na warunkach określonych w licencji, którą zapewnia dystrybutor, producentka lub reżyser filmu. Dzięki powszechności i dużej popularności różnych platform streamingowych, ten format jest także chętnie realizowany przez niezależnych organizatorów.

Lista podstawowych narzędzi:

  • stabilne połączenie internetowe,
  • oprogramowanie do streamingu: np. OBS lub vMix,
  • konto na wybranej platformie streamingowej np. dedykowanych portalach VOD, platformie Twitch, Vimeo Pro czy YouTube,
  • opcjonalnie, w przypadku organizowania dyskusji po filmie: dostęp do platform komunikacyjnych takich jak Zoom, Google Meets, Microsoft Teams czy dedykowanego dla oprogramowania takiego jak vMix, vMix Call,
  • program umożliwiający konwersję pliku filmowego (z płyty DVD lub formatu kinowego DCP) do formatu pliku dopasowanego do streamu,
  • oprogramowanie do wbudowywania napisów do istniejącego już pliku wideo, np. darmowy Subtitle Edit,
  • w przypadku realizowania pokazu hybrydowego (część publiczności ogląda film na miejscu, a część w sieci) – skorzystaj z informacji zamieszczonych w części Spektakle i koncerty.

Zasady:

  • Jako iż warunki organizacji projekcji filmowej w kinie lub centrum kultury znacząco różnią się od upublicznienia filmu w Internecie, planując pokazy online koniecznie starannie poinformuj dystrybutora o swoich zamiarach, uwzględniając: platformę dystrybucji, czas udostępnienia tytułu oraz obszar geograficzny (czy planujesz geoblokadę na dany region/kraj). Innymi słowy, wszelkie pola eksploatacji utworu (np. filmu), który chcemy wykorzystać w czasie projekcji, powinny znaleźć się w odpowiednio sprecyzowanej umowie licencyjnej.
  • Na rozpoznawalność i popularność pokazów pozytywnie wpłynie cykliczność udostępnianych pokazów i regularna data/godzina.
  • Dobrze przemyśl sposób udostępniania danego filmu; najczęściej widzowie zapisani na dany seans otrzymują kod dostępu, które obowiązuje przez czas trwania filmu lub np. 24h.
  • Ważnym aspektem działań promocyjnych jest dostępność i klarowność informacji dotyczących zakładania konta, logowania, kupna biletu i form płatności. Możesz np. przygotować grafiki przeprowadzające przez kolejne etapy.
  • Jeśli chcesz swoją aktywność (np. wirtualny dyskusyjny klub filmowy) zorganizować wokół treści udostępnionych w sieci w ramach archiwum Ninateki lub programu festiwalu filmowego online, musisz pamiętać, że każdorazowo potrzebujesz zgody od wyżej wymienionego podmiotu. Taka działalność wiąże się z sublicencjonowaniem, które nie zawsze może być możliwe, dlatego zawsze zgłaszaj swoje pomysły podmiotowi posiadającemu licencję na dany film lub utwór.

Baza linków i programów

O projekcie

Masz pytania dotyczące nowych technologii? Potrzebujesz wsparcia lub konsultacji? Chcesz żebyśmy wskazali Ci z kim najlepiej współpracować?
NAPISZ DO NAS!
Idea i produkcja:
Paweł Gogołek
Redakcja:
Emilia Mazik
Współredakcja:
Paweł Gogołek
Koordynacja:
Zuzanna Głowacka
Inicjatywa:
Marcin Kostaszuk
Wydawca:
Fundacja Fast Forward
Współpraca merytoryczna:
Zuzanna Głowacka
Autorka warsztatu wydobywczego i rozdziału „Organizacja wydarzeń online”:
Emilia Mazik
Uczestnicy warsztatów:
Marianna Piskorz, Izabela Rekowska, Aleksandra Sudolska, Radosław Tomasik
Autor warsztatu wydobywczego i rozdziału „Edukacja kulturowa w sieci”:
Bartek Lis
Uczestnicy warsztatów:
Ewelina Banaszek, Dominika Dopierała, Piotr Maciantowicz, Joanna Pańczak, Joanna Żygowska
Autorka warsztatu wydobywczego i rozdziału „Artysta w sieci”:
Agata Wittchen-Barełkowska
Uczestnicy warsztatów i konsultanci:
Łukasz Gajdek, Daga Gregorowicz, Hubert Grupa, Piotr Grzywacz, Ewa Kaczmarek, Bartek Wąsik
Autorzy warsztatu wydobywczego i rozdziału „Narzędzia”:
Katarzyna Chajbos, Jakub Walczyk
Uczestnicy warsztatów:
Zuzanna Głowacka, Marta Górecka-Szymkowiak, Paweł Panfil, Bartosz Stanisławiak, Mikołaj Szymkowiak
Autorzy rozdziału „Dobre praktyki”:
Katarzyna Chajbos, Bartek Lis, Emilia Mazik, Jakub Walczyk, Agata Wittchen-Barełkowska
Konsultacja w zakresie narzędzi komunikacyjnych:
Joanna Stefaniak
Konsultacja prawna:
Witold Kobyłka
Projekt graficzny i realizacja:
ROOM33 studio
Projekt zrealizowany w ramach Spring Break Showcase Festival & Conference 2020
Projekt finansowany ze środków Miasta Poznania

Seria zeszytów

Atlas dla kultury

Podoba Ci się nasza inicjatywa? Zapoznaj się także z publikacją poświęconą dostępności w kulturze.

Seria wydawnicza „Atlas dla Kultury” stanowi zbiór podstawowej wiedzy i wskazówek przydatnych podczas planowania i realizacji wydarzeń takich jak: spektakle, performanse, wystawy, pokazy filmowe, festiwale literackie, koncerty, warsztaty itp.

atlasdlakulury.pl
Dostępność
w kulturze
atlasdlakulury.pl
Teatr
i opera
atlasdlakulury.pl
Biblioteki
i festiwale literackie
atlasdlakulury.pl
Kino
atlasdlakulury.pl
Galerie
i muzea
atlasdlakulury.pl
Wydarzenia
muzyczne
atlasdlakulury.pl
Domy kultury
i organizacje pozarządowe