Wielkie przemiany sektora kultury, które nastąpiły w XXI wieku oraz koncepcja audience development spowodowały, że nowe technologie zaczęły odgrywać dużą rolę w dostępie do dóbr kultury. Szukanie odpowiednich rozwiązań, dzięki którym realizowane przez nas wydarzenia trafiają do odbiorców zaczęło mieć duże znaczenie. Jeszcze niedawno można było zadać pytanie „Czy nowe technologie zmieniają kulturę i sztukę, czy też są wykorzystywane do pozyskiwania nowych odbiorców?”. Rok 2020 spowodował, że kultura nie mogła się już zastanawiać. Z dnia na dzień musiała mieć gotowe rozwiązania. Rewolucja cyfrowa nie dotyczyła już tylko dotarcia do odbiorcy, ona obejmowała wszystko: pozyskiwanie odbiorcy, komunikację, kreowanie nowej wartości, wykorzystywanie nowych narzędzi, a w przypadku artystów tworzenie sztuki w nowy sposób. Przed każdym z tych sformułowań należałoby umieścić słowo innowacyjność, ponieważ taka właśnie perspektywa była oczekiwana.
„Atlas dla kultury online” bez wątpienia pomoże odpowiedzieć na wiele pytań i wskazać drogę organizatorom wydarzeń kulturalnych i edukacyjnych. Można nazwać go przewodnikiem, w którym znajdują się już gotowe rozwiązania, jednak pamiętajmy o jednym - wraz z początkiem pandemii rozpoczęły się wielkie przemiany budowania relacji między sektorem kultury, a odbiorcami i właśnie to zagadnienie jest najważniejsze. Czy te zmiany okażą się dla nas nowym otwarciem i wkroczeniem w zupełnie nowy czas upowszechniania kultury? Czy to koniec elitaryzacji kultury? A może początek problemów związanych z jej ekonomią? Pytań jest wiele, z czasem pojawią się odpowiedzi. W Atlasie ich nie szukamy - pomagamy tworzyć kulturę online.
Paweł Gogołek
Podoba Ci się nasza inicjatywa? Zapoznaj się także z publikacją poświęconą dostępności w kulturze.
Seria wydawnicza „Atlas dla Kultury” stanowi zbiór podstawowej wiedzy i wskazówek przydatnych podczas planowania i realizacji wydarzeń takich jak: spektakle, performanse, wystawy, pokazy filmowe, festiwale literackie, koncerty, warsztaty itp.